• EfektivniDieta.cz
  • Proteinová dieta MDIET - popis metody
  • Previous
  • Další

M-DIET proteinová dieta

Hubněte s chutí

Proteinová dieta MDIET - popis metody

Program m.diet patří mezi tzv. ketogenní proteinové diety určené ke snižování tělesné hmotnosti pod lékařským nebo odborným dohledem. Unikátním specifikem vyvážených a správně nasazených bílkovinných diet je skutečnost, že organismus v ketóze redukuje tělesnou hmotnost převážně na úkor tukové tkáně („protein sparing"), což je objektivizovatelné měřením na bioimpedanční váze. Má své indikace i kontraindikace, proto musí být nasazována a dozorována lékařem nebo zkušeným nutričním specialistou. Vedle nadváhy a obezity, jsou hlavními indikacemi hyperlipidemie (s vynikajícími výsledky na snižování hladiny cholesterolu a triacylglycerolů), hypertenze, glukózová intolerance, hyperinzulinemie, diabetes II. typu, jaterní steatóza, spánková apnoe, a další.

Historie a princip: V roce 1970 začal dr. Blackburn (pozdější profesor na Harvardu v USA) výzkum hladovění a v roce 1973 formuloval v rámci své dizertační práce z Biochemistry of Nutrition protokol Protein Sparing Modified Fast. Tím byl položen základ ketogenních diet. Mechanismem jejich účinku je převedení organismu do ketózy, která se rozvíjí díky přísunu dostatečného množství (cca 90 g pro die) vysoce kvalitních bílkovin (připravených z vaječného bílku, mléka a sóji), za současného omezení přísunu sacharidů a tuků.

Ketóza a hypoinzulinemie jsou zodpovědné za redukci hmotnosti na úkor tukové a nikoliv svalové tkáně, stejně jako za výtečnou snášenlivost bílkovinných diet (ochrana svalů jako zdroje energie, přirozený anorektický a lehce euforizující účinek ketolátek zaplavujících organismus).

V zájmu srozumitelnosti a přesného dodržování byl program m.diet® koncipován jako čtyřfázový. V praxi to znamená, že pacient postupně prochází čtyřmi fázemi, z nichž každá má význam nejen pro zhubnutí nadbytečných kilogramů na úkor tukové tkáně, ale také pro nastolení správných stravovacích návyků a udržení dosažené redukce v dlouhodobém časovém horizontu. 

Fáze bílkovinné diety m.diet:

  1. fáze - startovací, aktivní a přísně bílkovinná (výsledná redukce 7-12 kg / měsíc)
  2. fáze - přechodná s návratem k "pravým" jídlům bohatým na bílkoviny (výsledná redukce 3-5 kg / měsíc)
  3. fáze - stabilizační s opatrným návratem k sacharidům (výsledná redukce 1-2 kg / měsíc)
  4. fáze - udržovací s novými stravovacími návyky, zdravý jídelníček, cvičební harmonogram

1. FÁZE

1. FÁZE

Startovací, aktivní, útočná a přísně bílkovinná

Rychlost, výsledky redukce hmotnosti u zdravých pacientů: 7-12 kg / měsíc

Spočívá v úplné náhradě "pravých" jídel instantními bílkovinnými jídly ("sáčky") m.diet, ke kterým se povinně konzumují povolené druhy zeleniny, některé v neomezeném množství (viz seznam povolených druhů zeleniny).
Mezi slanými a sladkými instantními jídly třeba dodržovat poměr 1: 1.
Hyperproteinové tyčinky m.diet nejsou v této fázi povoleny (s výjimkou těch, které jsou speciálně označeny jako "vhodné do 1. fáze").
Všechny ostatní potraviny jsou striktně zakázáno (včetně ovoce a nepovolených druhů zeleniny- obojí pro příliš vysoký obsah sacharidů).
K navození tzv. ketózy ** je třeba organizmu dodat instantní bílkoviny m.diet v dostatečném množství (nejméně 90 g za den, což u většiny pacientů odpovídá 4 proteinovým jídlům m.diet denně ***).
První fáze vám zajistí bezproblémový přechod do ketózy a tím i rychlý nástup redukce.
Délka jejího trvání je přísně individuální a rozhoduje o ní terapeut. Závisí na mnoha faktorech (zdravotní stav a motivace k redukci, její rozsah, tolerance přísného redukčního režimu ze strany pacienta, atd.).

Nejčastější chyby v 1. fázi:

  • Nedodržení poměru mezi sladkými a slanými příchutěmi.
  • Nedostatečný přísun instantních bílkovin kvůli pocitu nasycení (nenavodenie ketózy z důvodu nedostatečného množství přijatých bílkovin a / nebo nerespektováním seznamu povolených "pravých" jídel, degraduje proteinovou dietu z ketogenní na jednoduchou dietu nízkoenergetickou, s čímž se ztrácejí její hlavní pozitiva: úbytek hmotnosti přednostně na úkor tukové tkáně, absence pocitu hladu během redukčního programu atd.).
  • Nedůslednost při povinné konzumaci povolených druhů zeleniny (nenápadné přidávání zeleniny, která do 1. fáze nepatří / rajče, paprika, kedlubny, mrkev, atd. /, Konzumace povolených druhů zeleniny v extrémně velkých porcích / "neomezeným" množstvím se má na mysli rozumné " neomezené "množství /, vynechání zeleniny vůbec / s následnými trávicími problémy typu zácpy a projevy spojenými s nedostatkem vitamínů a minerálů, atd.).
  • Nedodržování pitného režimu (v první fázi je třeba vypít alespoň 2l tekutin denně).
  • Přislazování nápojů cukrem (naučit se nesladit vůbec nebo používat Steve či jiné náhradní sladidlo).
  • Podcenění nutnosti doplňovat minerály a vitamíny: Draslík, Sodík, Hořčík, Vápník, Multivitamin), respektive omega kyseliny (Omega) a tím zvýšení rizika problémů vznikajících z jejich nedostatku, které se pak mohou během 1. fáze objevit (bolesti hlavy, křeče v lýtkách, záškuby ve svalech, problémy se žlučníkem, zácpa, atd.
  • Konzumace alkoholu (v první fázi je nezbytná úplná abstinence).

** Ketóza = nahromadění ketolátek v krvi. Nejde o patologický, ale o přirozený stav, který provází např. hladovění. Nemá nic společného s nebezpečnou ketoacidózou!
*** U pacientů s extrémní nadváhou může terapeut naordinovat jedno či dvě proteinové jídla denně navíc.

Povolené nápoje: Čistá voda, minerální voda (výrazně se doporučuje), voda s citronem nebo limetkou, nápoje dochucené umělým sladidlem, slabší káva bez mléka (možnost dochutit umělým sladidlem), čaje (neslazené ani cukrem ani medem, bez případných kousků ovoce) popřípadě bylinné čaje, nápoje nesycené nebo jen jemně sycené a pokud již sycené tak rozhodne pouze s umělými sladidly jako například Coca-cola Zero nebo Light

Povolené jídla a druhy zeleniny: Artyčoky, brokolice, celer, cuketa, čekanka, zelená fazole, fenykl, houby (například ústřice hlívy či žampiony), květák, pórek, okurka, ředkvička jakož i bílá ředkvička, řeřicha, zelené saláty, obilné klíčky , dýně, chřest, rukola, lilek, sója, naklíčené mungo, kapusta, zelí hlávkové a čínská (kyselá pouze pokud není dosladzovaná) popřípadě špenát.

Zakázané nápoje: Slazené nápoje s vysokým obsahem cukru jako například Pepsi-cola nebo Coca-cola, Sprite, Fanta, Kofola atd., Čaje slazené jakož cukrem tak medem, vídeňská káva, káva s cukrem, různé druhy džusů, zejména ovocných. Nedoporučuje se také konzumace jakýchkoliv alkoholických nápojů.

Zakázané jídla a druhy zeleniny: Pečivo, brambory, rýže, sladkosti, ovoce a některé druhy zeleniny jako například kukuřice, hrách, mrkev, rajče, paprika, červená řepa, cibule nebo kedluben. Také jsou nevhodné jídla s vysokým obsahem tuků jako například ořechy, hranolky, zda jídla dochucené majonézou nebo větším množstvím hořčice i kompotované nebo zakonzervované jídla, které často obsahují velké množství cukru. Také je nevhodné dochucovat zeleninu či saláty různými dresinky či hotovými zálivkami.

2. FÁZE

2. FÁZE

Přechodná, oddychová, návrat k "pravým" jídlům bohatým na bílkoviny

Rychlost, výsledky redukce hmotnosti u zdravých pacientů: 3-5 kg / měsíc.

  • Má zásadně trvat 2x déle než fáze číslo 1, po které povinně následuje. 
  • Váš terapeut může s přihlédnutím k vašemu způsobu života, respektive rozsahu redukce, doporučit zahájení redukční kúry rovnou fází 2 (tedy bez předchozí fáze číslo 1), kterou individuálně přizpůsobí Vašemu životnímu stylu. 
  • Tato méně náročná fáze může trvat dlouhodobě (i mnoho týdnů či dokonce měsíců!). 
  • V podstatě jde o pokračování bílkovinné diety z 1. fáze s tím rozdílem, že je 1 x za den povolené "pravé" hlavní jídlo bohaté na bílkoviny a chudé na tuky, v dětské porci a bez příloh (například drůbež bez kůže, netučné ryby, mořské plody - blíže viz seznam povolených pravých jídel ve 2. fázi), které nahrazuje jedno instantní jídlo m.diet.
  • Ve 2. fázi může být navíc jedno sladké instantní jídlo m.diet nahrazeny kteroukoli tyčinkou z nabídky m.diet.
  • Během druhé fáze se organismus nadále udržuje v mírné ketóze, která je zodpovědná za pokračující hubnutí na úkor tukové a nikoliv svalové tkáně!


Nejčastější chyby ve 2. fázi: 

  • Jaksi "automatické" zavedení příloh povolenému "pravému" jídlu (jako příloha je přípustná pouze povolená zelenina uvařená ve vodě nebo v páře či podávaná v podobě salátu, tedy ne brambory, rýže, těstoviny, pečivo, knedlík!)
  • Nedostatečný přísun instantních bílkovin pro pocit nasycení (iv této fázi je třeba pečlivě konzumovat předepsané bílkovinné jídla m.diet za den *).
  • Nedodržování pitného režimu (v druhé fázi je stále třeba vypít alespoň 1,5 l tekutin denně).
  • Podceňování nutnosti začít s pravidelnou fyzickou aktivitou (kolo, běh, plavání, pilates, apod.)
  • Nápoje se nadále nesmí sladit cukrem ani medem, 1 sklenka kvalitního vína k jídlu je povoleno až v 2. polovině 2. fáze (maximálně však 2 x týdně!).
  • Stále je třeba externí doplňování minerálů (draslík, sodík, hořčík, vápník), oproti fázi 1 obvykle v polovičních dávkách. Naopak dávka vitamínů a omega kyselin zůstává beze změn.

* Terapeut vám může naordinovat jedno proteinové jídlo denně navíc.

Pravé jídlo v bílkovinné dietě:

1 pravé jídlo, které tvoří porce živočišné nebo rostlinné bílkoviny s hmotností 150 g (pokud není v závorce uvedeno jinak). Uvádíme příklady vhodných jídel do druhé fáze bílkovinné diety: 1 ks BIO vejce (natvrdo nebo naměkko), amur (100 g), candát (100 g), cejn (100 g), jehněčí nebo skopové stehno (100 g), kuřecí nebo kachní játra (100 g), dietní šunka (100 g), lín (100 g), mořský ďas, mořský vlk, okoun (100 g), olomoucké tvarůžky nebo kvargle, Pangas, platýz, pražma, přírodní telecí řízek (100 g), pstruh, tolstobolik bílý (100 g), sushi (100 g), tofu (přírodní, s řasou, uzené), treska (100 g), úhoř (100 g), žralok.

3. FÁZE

3. FÁZE

Stabilizační, rovnovážná, vyvážená, opatrný návrat k sacharidům

Rychlost, výsledky redukce hmotnosti u zdravých pacientů: 1-2 kg / měsíc.

  • Má opět trvat 2x déle než trvala fáze číslo 2, po níž povinně následuje.
  • Váš terapeut ji může individuálně modifikovat.
  • Jejím cílem je Váš organismus postupně navykat na opětovný přísun sacharidů (nikoliv ve formě rafinovaného cukru, ale v podobě potravin, které sacharidy obsahují: některé druhy dosud nepovolené zeleniny, luštěniny, ovoce, celozrnné pečivo, atd.)
  • V podstatě jde o ještě mírnější druhou fázi, která může trvat i dlouhé měsíce, bez jakéhokoliv rizika pro Vaše zdraví. Povolené jsou už 2 "pravé" hlavní jídla s vysokým obsahem bílkovin a minimálním možným obsahem sacharidů a tuků.
  • Pokrmy s vyšším obsahem sacharidů zavádíme do jídelníčku velmi opatrně, obvykle v podobě přílohy (dva menší vařené brambory, kopeček rýže, 2 plátky celozrnného chleba - blíže viz seznam povolených druhů příloh ve 3. fázi) k jednomu ze dvou pravých jídel, nejlépe k obědu .
  • Nepřekračujeme jednu proteinovou tyčinku za den, druhé proteinové jídlo m.diet musí představovat něco jiného, než je tyčinka.
  • Poměr 1: 1 (sladké: slané) už nemusí být dodržován.
  • Externí podávání minerálů již zpravidla není nutné, kvalitní omega kyseliny a vitamíny třeba nadále užívat v nezměněných dávkách.

Nejčastější chyby ve 3. fázi:

  • Pod slovem "přílohy" si nelze představovat například knedlíky, které musí z jídelníčku zmizet jednou provždy. Totéž platí pro omáčky všeho druhu.
  • Pod slovem "cukry" si nelze představovat kostkový cukr, dezerty, buchty, zmrzlinu ani čokoládu, které musí z jídelníčku také zmizet navždy.
  • Stejně tak bílé pečivo musí být definitivně nahrazeny celozrnným a tmavým.
  • Nedodržování pravidelné fyzické aktivity.
  • Nedodržení délky 3. fáze (tedy příliš rychlý návrat ke starému způsobu stravování před dietou), obvykle z důvodu pocitu, "že už to není nutné, protože plánovaná redukce již byla dosažena ..."
  • Nepochopení, že 3. fáze je z hlediska prevence vzniku jojo efektu vůbec nejdůležitější.

4.FÁZE

4.FÁZE

Udržovací, vyvážená strava a nové stravovací návyky

Cíl: Udržet sníženou hmotnost díky osvojení správných stravovacích návyků.

  • Má být dodržována de facto trvale. Pacient by měl už žít v podstatě zdravě, t. j .: nepřejídat se, jíst pravidelně 4x denně av malých porcích, nejíst na noc, omezit konzumaci alkoholu, dodržovat pravidelný pohybový režim, dávat přednost biopotravinám atd. (Blíže viz zásady zdravého stravování pro 4. fázi).
  • Před tím, než si cokoliv vloží do úst si klade kontrolní otázku: "Je to, co se chystám sníst mému tělu vůbec k něčemu dobré?"
  • Tento životní styl mu musí být příjemný, jinak ve fázích předešlých, určených k detoxikaci, očistu, ztrátu zbytečných kilogramů a "vymazání vadného programu", udělal něco špatně.
  • Ve čtvrté fázi je vhodné konzumovat bílkoviny v množství 1 jídla m.diet za den (libovolného, dle Vašeho výběru), obvykle jde o proteinové snídaně nebo svačina.
  • Pokud je to nutné, je možné začít umírněně sladit medem nebo třtinovým cukrem, vhodná je stévie.

Nejčastější chyby ve 4. fázi:

  • Návrat ke starým stravovacím návykům podle hesla "zvyk je železná košile" nebo pod tlakem okolí ("všichni to jedí a nic jim není").
  • Utvrzování se v mylné představě, že nová tělesná hmotnost se udrží sama (je třeba nadále se věnovat pravidelné fyzické aktivitě alespoň 2-3x týdně, neustále se kontrolovat v jídle a zejména nepodléhat reklamním kampaním).
  • Naivní představa, že možná popřít zákon o zachování energie ("energii nelze vyrobit ani zničit, jen ji lze přeměnit na jiný druh energie" ...
  • v našem případě na zásobní tukovou tkáň) ... Jídlem do sebe musíme dostat jen tolik energie, kolik jí spotřebujeme, jinak ji náš "postrádající" metabolismus zase neomylně uloží do tukových energetických rezerv.
  • Neschopnost rozloučit se natrvalo s některými sice oblíbenými, ale jistojistě škodlivými potravinami nebo alespoň dramaticky omezit jejich konzumaci (uzeniny, červené maso, nasycené tuky, omáčky, sladkosti, hranolky, fast foody, hamburgery, alkohol), při vědomí, že co je zdravé , není nikdy tak dobré jako to, co je zdraví škodlivé ... (Mark Twain: Jediný způsob, jak si uchovat zdraví, je jíst, co nechceš, pít, co nemáš rád a dělat co se ti nelíbí ...)
  • Neschopnost rozloučit se navždy s některými typy tepelné úpravy jídel (smažení, grilování, pečení).


Produktový manažer pro Moravu:

Dita Kissová
+420 604 201 877
E-mail: info@mdiet.cz 

Michaela Šustková
+420 607 104 418
E-mail: info@mdiet.cz 

 

Produktový manažer pro Čechy:

Miroslava Koláčková
+420 724 258 238
E-mail: info@mdiet.cz

 

Reklama:

FOODEX - váš specialista na nápojové řešení 

Efektivni proteinová Dieta

počítadlo.abz.cz

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info